Mabuk Cinta Halal

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, June 15, 2009

Pengguguran

“Makcik, saya terpaksa mengesahkan anak makcik tidak layak mengikuti pengajian di IPT bagi pemeriksaan kesihatan ini kerana dia mengandung,” saya memulakan bicara brhati-hati selepas bertanya sedikit sejarah calon. Calon tersebut ditemani oleh ibunya yang lengkap bertudung. Sebelumnya saya telah dimaklumkan tentang kes tersebut oleh Pembantu Perubatan lantas saya membuat panggilan ke Bahagian Hal Ehal Pelajar IPT berkenaan. Setelah bercakap dengan pegawai bertugas, saya dimaklumkan bahawa calon yang mengandung tidak dibenarkan mendaftar pengajian kerana dibimbangi mengganggu pelajaran.

“Tapi doktor, anak saya memang nak sangat sambung belajar. Biar lah saya ikhtiar cara lain dahulu sebelum dia mendaftar,” rayu makcik tersebut. Saya memahami kekecewaannya bila mendapat tahu si anak yang dijaga bagai menatang minyak yang penuh tiba-tiba hamil di luar nikah.

“Ikhtiar macam mana maksud makcik?” saya bertanya mendapatkan kepastian.

“Makcik dah belanja banyak untuk bayar yuran anak makcik. Biarlah makcik ikhtiar cara lain dulu doktor…” wanita yang saya kira sebaya ibu saya itu merayu lagi.

“Ikhtiar macam mana makcik? Nak gugurkan kandungan?” saya merasakan suara saya mula berubah bila melemparkan soalan ini.

“Ya doktor…” balasnya perlahan. Menyirap darah saya mendengar jawapannya lalu pantas saya menjawab, “Makcik tahu tak berdosa menggugurkan kandungan? Dah lah berdosa, salah pulak dari segi undang-undang.”



Apakah Pengguguran?

Pengguguran (bahasa Inggeris: abortion) merupakan penyingkiran atau pengeluaran embrio atau fetus dari uterus ibu , dan mengakibatkan kematian embrio atau fetus itu.

Berikut merupakan istilah-istilah perubatan untuk mengkategorikan pengguguran:

• Pengguguran spontan (keguguran): Kematian atau penyingkiran bayi dari rahim akibat trauma tak sengaja atau sebab semula jadi. Keguguran sebagini boleh disebabkan replikasi kromosom tidak betul, atau faktor persekitaran lain.

• Pengguguran aruhan Pematian atau penyingkiran bayi dari rahim yang dilakukan dengan sengaja oleh manusia sendiri. Pengguguran seperti ini boleh dikategorikan kepada:
o Pengguguran terapeutik: Pengguguran yang dilakukan bagi:
 Menyelamatkan nyawa wanita yang hamil
 Memelihara kesihatan fizikal atau mental wanita
 Menghentikan kehamilan yang akan melahirkan bayi yang mempunyai gangguan kongenital yang membawa maut atau keadaan tak sihat yang teruk
 Mengurangkan jumlah fetus secara berpilih, untuk mengurangkan risiko kesihatan yang berkaitan dengan kehamilan berganda.

o Pengguguran elektif: Pengguguran untuk sebab-sebab lain.
Perkataan "pengguguran" sendiri selalunya dikaitkan dengan pengguguran aruhan.



Apakah Hukum Menggugurkan Kandungan?

Hukum Menggugurkan Janin dalam keadaannya yang berbeza :

1. JANIN mengidap Penyakit yang ringan (tidak mengakibatkan kematian) yang boleh diubati.
Hukumnya : HARAM sebelum 4 bulan dan selepas

2. JANIN mengidap kecacatan ringan yang tidak boleh diubati tetapi ia boleh hidup. Seperti Buta, Cacat sebelah tangan, atau kedua-duanya, cata kaki, kurang jari dan sebagainya .
Hukumnya : HARAM jika umur janin melebihi 4 bulan, HARUS kiranya umur bayi di bawah 4 bulan.

3. JANIN mengidap Kecacatan yang Serius yang membawa kematian . seperti tiada kepala, tiada paru2 dan sebagainya
Hukumnya : Biasanya janin akan gugur dengan sendirinya. Tiada hukum.

4. JANIN mengalami kecacatan anggota yang membawa akan membawa kematian sejurus selepas dilahirkan.
Hukumnya : Terdapat perbezaan pandangan ulama':
a) HARUS sebelum 4 bulan, Haram selepas 4 Bulan.
b) HARUS walaupun selepas 4 bulan, dengan syarat, Keyakinan tinggi hasil analisa Doktor2 pakar.

5. JANIN menghidapi penyakit AIDS.
Hukumnya : HARUS sebelum 4 bulan , Haram selepas 4 Bulan.

6. JANIN yang terhasil akibat dirogol
Hukumnya : HARUS digugurkan hanya sebelum 4 Bulan.

7. JANIN yang sihat @ sakit @ cacat tetapi nyawa Ibu terancam kiranya janin dilahirkan.
Hukumnya : HARUS gugur janin samada sebelum atau selepas 4 bulan, kerana nyawa Ibu diutamakan dalam hal ini.


Firman Allah yang bermaksud: "Dan janganlah kamu membunuh nyawa manusia yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan alasan yang benar (di sisi syarak)." (Surah Al-An'am : 151)



Pengguguran Dari Aspek Undang-undang:

“Kanun Keseksaan” seksyen 312 di bawah tajuk “menyebabkan keguguran” menyatakan bahawa “barang siapa dengan sengaja menyebabkan seseorang perempuan yang hamil gugur hendaklah jika keguguran itu tidak disebabkan dengan suci hati bagi maksud menyelamatkan nyawa perempuan itu diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai tiga tahun, atau dengan denda, atau dengan kedua-duanya, dan jika perempuan itu mengandung anak yang telah bersifat, hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai tujuh tahun, dan bolehlah juga dikenakan denda.”



“Tapi doktor…anak saya memang nak sangat sambung belajar…lagi pun yuran semua dah dibayar,” rayu nya lagi. Apa yang boleh saya buat pada rayuannya?

“Makcik, yuran tu, makcik boleh uruskan dengan pihak IPT, minta penangguhan dulu. Bila anak makcik dah bersalin nanti, bolehlah dia belajar semula,” saya memberi cadangan.

“Jangan sesekali digugurkan bayi tu makcik. Kalaupun masalah selesai untuk jangka masa pendek, tapi dosa dan penyesalannya seumur hidup. Apa yang telah berlaku semuanya takdir, jangan bertindak tidak betul. Kalaupun tak takut dengan undang-undang, takutlah dengan Allah. Kalau tak takut juga dengan Allah, terpulang lah pada makcik,” saya membalas dengan suara bergetar, jawapan yang agak keras saya rasakan.

Saya menyudahkan mengisi borang pemeriksaan kesihatan itu dengan hati penuh kekesalan jua tak sudah mendoakan agar mereka tidak meneruskan niat yang kejam itu.

Bukan sekali saya bertemu pelajar beragama Islam yang hamil di luar nikah, tetapi baru pertama kali terang-terangan saya diberitahu bahawa mereka ingin menggugurkan kandungan. Minggu sebelumnya saya merawat beberapa pesakit lelaki bujang yang dijangkiti penyakit kelamin akibat melanggan pelacur. Sedihnya memikirkan pada usia seawal 19 tahun mereka telah melakukan zina. Apalah yang harus saya nasihati selain mengingatkan mereka kesan buruk seks rambang dari segi kesihatan juga diselitkan sedikit nasihat agama selain mengalakkan mereka agar mendirikan perkahwinan.

Terfikir juga andaikata hukum hudud dilaksanakan, pasti ramai yang disebat dan direjam sampai mati atas dosa zina mereka. Tetapi, siapa lah saya untuk menghukum.

“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (Surah Al-Israa’: Ayat 32)


Teman-teman, apakah peranan kita?


Sumber:
http://www.e-fatwa.gov.my

http://ms.wikipedia.org/wiki/Pengguguran

http://islamictazkirah.blogspot.com/2009/05/hukum-menggugurkan-janin.html

9 comments:

  1. kak,sebak mek baca...gne oo? mun kita di tmpt makcik ya? kesian...mmg kita mdh pelu tanam iman dan islam dlam hati agar jadi panduan seluruh kehidupan..tapi, bila berhadapan sendirik...? pada Allah kita mohon kekuatan..kita hambaNya yg lemah..huhu

    ReplyDelete
  2. nor n udang nyuroh ko mdh ngn makcik ya mun xmok anak berik ngn kitak

    ReplyDelete
  3. To Comel:
    Comel...kamek pun coba juak meletakkan dirik mek dalam 'kasut' makcik ya, coba berik solution untuk masalah nya, tapi untuk tunduk pada perancangan sidak..tidak sekali-kali...

    Yalah kadang-kadang kamek rasa macam jahat jak sebab nasihat patient dengan kata-kata pedas mek walaupun dah sedapat mungkin mek gunakan bahasa yang lembut. Tapi mun sik ditegur agiklah jahat kamek sebagai orang yang tauk tapi membiarkan si luncai terjun dengan labu-labu nya. Biarlah sidak sik puas hati atau marah atau rasa kamek busy body, sebab nang sikpat molah semua orang puas ati bah. Kinek tok baruk mek paham cerita Naqibah mek dolok Dr. Wan; mun kita nasihat patient kadang-kadang sidak sik suka, molah muka sik puas ati lah, balas balit kata kita lah... Tapi apa boleh buat...bak kata orang sitok..ney pongan...


    To Acik:
    mun ada nemu nya gik mek mintak baby nya..tadik mek 'panas' gilak..sik sempat mok pike...

    ReplyDelete
  4. ney pongan...hehe mena kak eyh..sbenanya dlm apa perkara pun bila mok deal ngan urg, pasti akan kadang2 mun sik padah, sah2 kita salah..yalah dipadah saiyidina Ali...telanlah kebenaran sepahit mana pun.respon2 negative ya nang attitude masyarakat kita.yang jaik pun jaik, yang bgs pun jaik. manusia adalah makhluk yang sik bersyukur... mudahan kita ingat dr mana kita datang dan ke mana kita akan pulang. ALLAH MAHA TAHU huhu

    ReplyDelete
  5. MasyaAlllah! perkara ni bukan shj berlaku kt pljr ipt malah budak sekolah juga turut terlibat dlm siituasi ini! inilah jiwa remaja yg ingin mencuba sesuatu yg baru tanpa memikirkan kesan buruknya..apatah lagi hingga sanggup menggugurkan janin tersebut. Apalah salahnya janin tersebut yg ingin merasai nikmat dunia..apa2 pun kitalah yg perlu menyedarkn mereka! smg diberi kekuatan utk menyampaikan dakwah walaupun 1 ayat, biapun ia sgt pahit

    ReplyDelete
  6. saya rasa "bangga" ada doktor2 macam ukhti!!! syabas2 kerana keberanian ukhti!!!

    ReplyDelete
  7. Salam aisah...

    u know..i had a similar experience. Yang paling malang sekali, kisah ini berlaku pada sepasang suami isteri yang mengambil syriah di mesir. They use their mother as proxy. I remembered the lady, in my opinion she looks like a rather religious lady. Bertudung litup dan baju kurung. She came to the clinic requesting for medication to induce menses to post to her daughter in Egypt. So i asked,

    " Is she pregnant?".
    The lady answered, " she's not sure, but she has missed a menses for a few weeks".
    I replied, "I would give the medication only if it's confirm that she is NOT PREGNANT".

    Upon that reply, her unfortunate mother tried to persuade me explaining that the couple is not ready and the could not effort to get pregnant due to their studies.

    Tersirap darah saya aisah....yang bertanya ini bukan calang2 org...org2 yang pada hemah saya org yang 'faham'.

    ReplyDelete
  8. apa harus kita buat? bila da ada rules utk membolehkan abortion? bagaimana kite harus protes?

    ReplyDelete
  9. Saya telah berkahwin selama 10 tahun dan merupakan ibu kepada 2 org anak. Saya menghadapi pelbagai masalah yang melibatkan rumahtangga saya. Saya hilang perasaan kasih dan sayang terhadap suami setelah hampir 3 tahun suami saya dingin terhadap saya dan hubungan kami lebih banyak kearah teman rapat sahaja. Kami bersama tidak lebih dari 4 kali sebulan sahaja selama beberapa tahun ini. Dalam mengharungi kehidupan bersama kasih sayang yang kami bina telah makin berkurangan hingga ketahap saya tidak lagi menyayangi suami saya seperti dulu. Dalam waktu saya menghadapi masalah ini, ada yg telah mengambil kesempatan keatas diri saya dengan menggunakan sihir dengan tujuan untuk mendapatkan saya dan menipu perniagaan saya (berpandukan apa yg diberitahu oleh ustat yang merawat saya). Dan kini saya didalam proses perubatan akibat disantau orang. Dalam waktu yang sama saya dapati saya telah hamil selama 6 minggu, fikiran saya bercelaru dan buntu teramat sangat. Kadangkala saya x boleh berfikir secara waras dan sering ingin bertindak diluar jangkaan. Saya merayu kepada suami agar membenarkan saya menggugurkan kandungan ini untuk saya mendapatkan kekuatan bagi memupuk kembali kasih sayang terhadap nya kerana dalam keadaan kesihatan saya yang sentiasa disihir orang serta mengandung kan ank ketiga ini, tidak mungkin dapat saya berfikir secara waras dan juga tidak mungkin dapat saya menerima suami saya semula kerana pandang suami sekarang ni pun rasa nak muntah apatah lagi nak bersama dengan nya. Dalam keadaan sekarang saya amat2 perlukan semangat dan kekuatan untuk melawan sihir serta mengembalikan semula kasih sayang terhadap suami saya.

    ReplyDelete

Monday, June 15, 2009

Pengguguran

“Makcik, saya terpaksa mengesahkan anak makcik tidak layak mengikuti pengajian di IPT bagi pemeriksaan kesihatan ini kerana dia mengandung,” saya memulakan bicara brhati-hati selepas bertanya sedikit sejarah calon. Calon tersebut ditemani oleh ibunya yang lengkap bertudung. Sebelumnya saya telah dimaklumkan tentang kes tersebut oleh Pembantu Perubatan lantas saya membuat panggilan ke Bahagian Hal Ehal Pelajar IPT berkenaan. Setelah bercakap dengan pegawai bertugas, saya dimaklumkan bahawa calon yang mengandung tidak dibenarkan mendaftar pengajian kerana dibimbangi mengganggu pelajaran.

“Tapi doktor, anak saya memang nak sangat sambung belajar. Biar lah saya ikhtiar cara lain dahulu sebelum dia mendaftar,” rayu makcik tersebut. Saya memahami kekecewaannya bila mendapat tahu si anak yang dijaga bagai menatang minyak yang penuh tiba-tiba hamil di luar nikah.

“Ikhtiar macam mana maksud makcik?” saya bertanya mendapatkan kepastian.

“Makcik dah belanja banyak untuk bayar yuran anak makcik. Biarlah makcik ikhtiar cara lain dulu doktor…” wanita yang saya kira sebaya ibu saya itu merayu lagi.

“Ikhtiar macam mana makcik? Nak gugurkan kandungan?” saya merasakan suara saya mula berubah bila melemparkan soalan ini.

“Ya doktor…” balasnya perlahan. Menyirap darah saya mendengar jawapannya lalu pantas saya menjawab, “Makcik tahu tak berdosa menggugurkan kandungan? Dah lah berdosa, salah pulak dari segi undang-undang.”



Apakah Pengguguran?

Pengguguran (bahasa Inggeris: abortion) merupakan penyingkiran atau pengeluaran embrio atau fetus dari uterus ibu , dan mengakibatkan kematian embrio atau fetus itu.

Berikut merupakan istilah-istilah perubatan untuk mengkategorikan pengguguran:

• Pengguguran spontan (keguguran): Kematian atau penyingkiran bayi dari rahim akibat trauma tak sengaja atau sebab semula jadi. Keguguran sebagini boleh disebabkan replikasi kromosom tidak betul, atau faktor persekitaran lain.

• Pengguguran aruhan Pematian atau penyingkiran bayi dari rahim yang dilakukan dengan sengaja oleh manusia sendiri. Pengguguran seperti ini boleh dikategorikan kepada:
o Pengguguran terapeutik: Pengguguran yang dilakukan bagi:
 Menyelamatkan nyawa wanita yang hamil
 Memelihara kesihatan fizikal atau mental wanita
 Menghentikan kehamilan yang akan melahirkan bayi yang mempunyai gangguan kongenital yang membawa maut atau keadaan tak sihat yang teruk
 Mengurangkan jumlah fetus secara berpilih, untuk mengurangkan risiko kesihatan yang berkaitan dengan kehamilan berganda.

o Pengguguran elektif: Pengguguran untuk sebab-sebab lain.
Perkataan "pengguguran" sendiri selalunya dikaitkan dengan pengguguran aruhan.



Apakah Hukum Menggugurkan Kandungan?

Hukum Menggugurkan Janin dalam keadaannya yang berbeza :

1. JANIN mengidap Penyakit yang ringan (tidak mengakibatkan kematian) yang boleh diubati.
Hukumnya : HARAM sebelum 4 bulan dan selepas

2. JANIN mengidap kecacatan ringan yang tidak boleh diubati tetapi ia boleh hidup. Seperti Buta, Cacat sebelah tangan, atau kedua-duanya, cata kaki, kurang jari dan sebagainya .
Hukumnya : HARAM jika umur janin melebihi 4 bulan, HARUS kiranya umur bayi di bawah 4 bulan.

3. JANIN mengidap Kecacatan yang Serius yang membawa kematian . seperti tiada kepala, tiada paru2 dan sebagainya
Hukumnya : Biasanya janin akan gugur dengan sendirinya. Tiada hukum.

4. JANIN mengalami kecacatan anggota yang membawa akan membawa kematian sejurus selepas dilahirkan.
Hukumnya : Terdapat perbezaan pandangan ulama':
a) HARUS sebelum 4 bulan, Haram selepas 4 Bulan.
b) HARUS walaupun selepas 4 bulan, dengan syarat, Keyakinan tinggi hasil analisa Doktor2 pakar.

5. JANIN menghidapi penyakit AIDS.
Hukumnya : HARUS sebelum 4 bulan , Haram selepas 4 Bulan.

6. JANIN yang terhasil akibat dirogol
Hukumnya : HARUS digugurkan hanya sebelum 4 Bulan.

7. JANIN yang sihat @ sakit @ cacat tetapi nyawa Ibu terancam kiranya janin dilahirkan.
Hukumnya : HARUS gugur janin samada sebelum atau selepas 4 bulan, kerana nyawa Ibu diutamakan dalam hal ini.


Firman Allah yang bermaksud: "Dan janganlah kamu membunuh nyawa manusia yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan alasan yang benar (di sisi syarak)." (Surah Al-An'am : 151)



Pengguguran Dari Aspek Undang-undang:

“Kanun Keseksaan” seksyen 312 di bawah tajuk “menyebabkan keguguran” menyatakan bahawa “barang siapa dengan sengaja menyebabkan seseorang perempuan yang hamil gugur hendaklah jika keguguran itu tidak disebabkan dengan suci hati bagi maksud menyelamatkan nyawa perempuan itu diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai tiga tahun, atau dengan denda, atau dengan kedua-duanya, dan jika perempuan itu mengandung anak yang telah bersifat, hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai tujuh tahun, dan bolehlah juga dikenakan denda.”



“Tapi doktor…anak saya memang nak sangat sambung belajar…lagi pun yuran semua dah dibayar,” rayu nya lagi. Apa yang boleh saya buat pada rayuannya?

“Makcik, yuran tu, makcik boleh uruskan dengan pihak IPT, minta penangguhan dulu. Bila anak makcik dah bersalin nanti, bolehlah dia belajar semula,” saya memberi cadangan.

“Jangan sesekali digugurkan bayi tu makcik. Kalaupun masalah selesai untuk jangka masa pendek, tapi dosa dan penyesalannya seumur hidup. Apa yang telah berlaku semuanya takdir, jangan bertindak tidak betul. Kalaupun tak takut dengan undang-undang, takutlah dengan Allah. Kalau tak takut juga dengan Allah, terpulang lah pada makcik,” saya membalas dengan suara bergetar, jawapan yang agak keras saya rasakan.

Saya menyudahkan mengisi borang pemeriksaan kesihatan itu dengan hati penuh kekesalan jua tak sudah mendoakan agar mereka tidak meneruskan niat yang kejam itu.

Bukan sekali saya bertemu pelajar beragama Islam yang hamil di luar nikah, tetapi baru pertama kali terang-terangan saya diberitahu bahawa mereka ingin menggugurkan kandungan. Minggu sebelumnya saya merawat beberapa pesakit lelaki bujang yang dijangkiti penyakit kelamin akibat melanggan pelacur. Sedihnya memikirkan pada usia seawal 19 tahun mereka telah melakukan zina. Apalah yang harus saya nasihati selain mengingatkan mereka kesan buruk seks rambang dari segi kesihatan juga diselitkan sedikit nasihat agama selain mengalakkan mereka agar mendirikan perkahwinan.

Terfikir juga andaikata hukum hudud dilaksanakan, pasti ramai yang disebat dan direjam sampai mati atas dosa zina mereka. Tetapi, siapa lah saya untuk menghukum.

“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (Surah Al-Israa’: Ayat 32)


Teman-teman, apakah peranan kita?


Sumber:
http://www.e-fatwa.gov.my

http://ms.wikipedia.org/wiki/Pengguguran

http://islamictazkirah.blogspot.com/2009/05/hukum-menggugurkan-janin.html

9 comments:

  1. kak,sebak mek baca...gne oo? mun kita di tmpt makcik ya? kesian...mmg kita mdh pelu tanam iman dan islam dlam hati agar jadi panduan seluruh kehidupan..tapi, bila berhadapan sendirik...? pada Allah kita mohon kekuatan..kita hambaNya yg lemah..huhu

    ReplyDelete
  2. nor n udang nyuroh ko mdh ngn makcik ya mun xmok anak berik ngn kitak

    ReplyDelete
  3. To Comel:
    Comel...kamek pun coba juak meletakkan dirik mek dalam 'kasut' makcik ya, coba berik solution untuk masalah nya, tapi untuk tunduk pada perancangan sidak..tidak sekali-kali...

    Yalah kadang-kadang kamek rasa macam jahat jak sebab nasihat patient dengan kata-kata pedas mek walaupun dah sedapat mungkin mek gunakan bahasa yang lembut. Tapi mun sik ditegur agiklah jahat kamek sebagai orang yang tauk tapi membiarkan si luncai terjun dengan labu-labu nya. Biarlah sidak sik puas hati atau marah atau rasa kamek busy body, sebab nang sikpat molah semua orang puas ati bah. Kinek tok baruk mek paham cerita Naqibah mek dolok Dr. Wan; mun kita nasihat patient kadang-kadang sidak sik suka, molah muka sik puas ati lah, balas balit kata kita lah... Tapi apa boleh buat...bak kata orang sitok..ney pongan...


    To Acik:
    mun ada nemu nya gik mek mintak baby nya..tadik mek 'panas' gilak..sik sempat mok pike...

    ReplyDelete
  4. ney pongan...hehe mena kak eyh..sbenanya dlm apa perkara pun bila mok deal ngan urg, pasti akan kadang2 mun sik padah, sah2 kita salah..yalah dipadah saiyidina Ali...telanlah kebenaran sepahit mana pun.respon2 negative ya nang attitude masyarakat kita.yang jaik pun jaik, yang bgs pun jaik. manusia adalah makhluk yang sik bersyukur... mudahan kita ingat dr mana kita datang dan ke mana kita akan pulang. ALLAH MAHA TAHU huhu

    ReplyDelete
  5. MasyaAlllah! perkara ni bukan shj berlaku kt pljr ipt malah budak sekolah juga turut terlibat dlm siituasi ini! inilah jiwa remaja yg ingin mencuba sesuatu yg baru tanpa memikirkan kesan buruknya..apatah lagi hingga sanggup menggugurkan janin tersebut. Apalah salahnya janin tersebut yg ingin merasai nikmat dunia..apa2 pun kitalah yg perlu menyedarkn mereka! smg diberi kekuatan utk menyampaikan dakwah walaupun 1 ayat, biapun ia sgt pahit

    ReplyDelete
  6. saya rasa "bangga" ada doktor2 macam ukhti!!! syabas2 kerana keberanian ukhti!!!

    ReplyDelete
  7. Salam aisah...

    u know..i had a similar experience. Yang paling malang sekali, kisah ini berlaku pada sepasang suami isteri yang mengambil syriah di mesir. They use their mother as proxy. I remembered the lady, in my opinion she looks like a rather religious lady. Bertudung litup dan baju kurung. She came to the clinic requesting for medication to induce menses to post to her daughter in Egypt. So i asked,

    " Is she pregnant?".
    The lady answered, " she's not sure, but she has missed a menses for a few weeks".
    I replied, "I would give the medication only if it's confirm that she is NOT PREGNANT".

    Upon that reply, her unfortunate mother tried to persuade me explaining that the couple is not ready and the could not effort to get pregnant due to their studies.

    Tersirap darah saya aisah....yang bertanya ini bukan calang2 org...org2 yang pada hemah saya org yang 'faham'.

    ReplyDelete
  8. apa harus kita buat? bila da ada rules utk membolehkan abortion? bagaimana kite harus protes?

    ReplyDelete
  9. Saya telah berkahwin selama 10 tahun dan merupakan ibu kepada 2 org anak. Saya menghadapi pelbagai masalah yang melibatkan rumahtangga saya. Saya hilang perasaan kasih dan sayang terhadap suami setelah hampir 3 tahun suami saya dingin terhadap saya dan hubungan kami lebih banyak kearah teman rapat sahaja. Kami bersama tidak lebih dari 4 kali sebulan sahaja selama beberapa tahun ini. Dalam mengharungi kehidupan bersama kasih sayang yang kami bina telah makin berkurangan hingga ketahap saya tidak lagi menyayangi suami saya seperti dulu. Dalam waktu saya menghadapi masalah ini, ada yg telah mengambil kesempatan keatas diri saya dengan menggunakan sihir dengan tujuan untuk mendapatkan saya dan menipu perniagaan saya (berpandukan apa yg diberitahu oleh ustat yang merawat saya). Dan kini saya didalam proses perubatan akibat disantau orang. Dalam waktu yang sama saya dapati saya telah hamil selama 6 minggu, fikiran saya bercelaru dan buntu teramat sangat. Kadangkala saya x boleh berfikir secara waras dan sering ingin bertindak diluar jangkaan. Saya merayu kepada suami agar membenarkan saya menggugurkan kandungan ini untuk saya mendapatkan kekuatan bagi memupuk kembali kasih sayang terhadap nya kerana dalam keadaan kesihatan saya yang sentiasa disihir orang serta mengandung kan ank ketiga ini, tidak mungkin dapat saya berfikir secara waras dan juga tidak mungkin dapat saya menerima suami saya semula kerana pandang suami sekarang ni pun rasa nak muntah apatah lagi nak bersama dengan nya. Dalam keadaan sekarang saya amat2 perlukan semangat dan kekuatan untuk melawan sihir serta mengembalikan semula kasih sayang terhadap suami saya.

    ReplyDelete