Mabuk Cinta Halal

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Saturday, March 14, 2009

Selamat Jalan Nurul...

Dedikasi buat sahabat ku, Nurul Shahida Shahidan, yang telah terbang ke bumi UK hari ini demi menemani perjuangan suami tercinta. Semoga rahmat-Nya melimpahimu walau di mana berada...



Takdir Penentu

Dengar dan tonton di sini

Dikau ...membuat hidupku ceria
Dengan senyummu ku memuja kebesaran
Tuhan Yang Maha Esa

Bahagia..ku rasa tika bersamamu
Tiada apa yang dapat digambarkan
Membawa sinar baru

Janjimu kepadaku
Sentiasa disisiku selalu
Menempuhi segalanya
Namun kini, kau tiada lagi
Mungkin kita kan bertemu
Takdir penentu

Namun...kan ku teruskan hidup ini
Kan ku buktikan segala cita dan janji
Suatu hari nanti

Sukar untuk kutemui lagi
Insan mulia yang sejati
Suka dan duka bersama kita lalui

Namunku kan terus
Cita kita janji kita
Walau kau tiada di sisiku lagi
Menempuhi segalanya
Kan ku teruskan jua
Mungkin kita kan bertemu takdir penentu

Tuesday, March 10, 2009

Sabar Jak Lah....

“Sabar Kak, sabar ya sebahagian dari Sabariah...“ kata saya bergurau sambil memujuk teman sekerja yang sedang marah dan geram. Dia ketawa dan geramnya reda dengan kata-kata saya.

Pernah suatu hari, seorang pesakit yang telah diminta untuk menjalani rawatan lanjutan di Hospital Umum Kuching untuk mengenalpasti punca penyakitnya tetapi tidak menghadiri temujanji akhirnya datang dengan komplikasi. Teman saya yang merawat pesakit berkata, “Kamek nak marah juak tek, tapi bila nangga mukanya, pakaian lakinya macam orang susah, kamek pun…..sabar...“ teman saya berkata sambil mengurut dada nya.

Sejak dua tiga minggu kebelakangan ini, ungkapan paling popular di kalangan saya dan rakan-rakan di Jabatan Pesakit Luar ialah “berlapang dada“. Sejak saya mula menyebut ungkapan tersebut, penggunaan nya diaplikasikan dengan baik oleh teman-teman. Bila ada sahaja karenah pesakit atau teman sekerja yang menguji, pasti disambung ungkapan, “Sikhal..berlapang dada jak lah.”

Menurut Kamus Dewan, sabar bermaksud kita betah menahan penderitaan (kesakitan, kesusahan dan lain-lain), tidak lekas marah atau putus asa, tidak terburu-buru serta tenang.


Bait-bait indah dalam lirik lagu Sifat Mahmudah nyanyian Hijjaz ini juga boleh menggambarkan maksud sabar: “ Redha sifat hati yang suci, ujian yang tiba rasa gembira, atau tiada apa terasa, kerana menerima anugerah Tuhannya. Sifat sabar sedikit berbeza, ujian yang menimpa sakit dirasa, tapi dapat ditahan perasaannya, hanya bermain di dalam sahaja, di luar tidak nampak terang nyata.“


Sabar amat mudah dilafaz, namun payah dilaksana. Orang yang marah bisa saja mengucapkan, “Sabar je lah..” atau “Sabar jak lah..“ atau “Aku tengah bersabar lah ni!” tetapi hakikatnya ujian tidak diterima dengan hati yang ikhlas dan lapang.



Dalam Islam terdapat beberapa tahap kesabaran:



Kesabaran dalam melaksanakan suruhan Allah.

Amalan yang diperintahkan Allah sering bertentangan dengan hawa nafsu manusia yang sentiasa mengajak kepada kejahatan. Kerana itulah Allah menjanjikan ganjaran pahala bagi mereka yang sabar dalam melaksanakan perintah Allah. Sabar dalam ibadah termasuk ikhlas, istiqomah dalam melaksanakan suruhan Allah.

“Dan orang-orang yang sabar karena mencari keridhaan Tuhannya, mendirikan shalat, dan menafkahkan sebagian rezki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik).” (Surah Ar-Ra’d: Ayat 22)






Kesabaran meninggalkan kemaksiatan.

Sabar ini termasuk keteguhan dalam melawan bisikan hawa nafsu serta hasutan syaitan.

“…….. karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Yusuf: Ayat 53)






Kesabaran terhadap perkara yang tidak disukai.


Ini termasuk bersabar dengan musibah dalam bentuk penyakit, bencana alam serta bersabar dengan karenah manusia yang pelbagai.

Apabila saya memerhatikan pesakit-pesakit yang menghidap End-stage Kidney Disease, saya melihat satu contoh kesabaran yang tidak pernah saya miliki. Kagum saya dengan semangat mereka. Mereka perlu menjalani rawatan dialisis tiga kali seminggu untuk meneruskan kehidupan. Terpaksa menelan ubat setiap hari dan berpantang dari segi makanan dan minuman. Ada yang tinggal jauh dari hospital, memakan masa 2 jam perjalanan lantas memilih untuk tinggal di rumah pelawat hospital bagi mengurangkan kos pengangkutan. Bayangkan mereka terpaksa tinggal dalam keadaan serba kekurangan tanpa kelengkapan mencukupi dan berjauhan pula dari keluarga. Ini demi memastikan kelangsungan hidup kerana tertinggal saja satu sesi dialisis, nyawa boleh melayang. Alangkah besarnya kesabaran mereka!

Melihatkan kesusahan dan kesabaran mereka, membuatkan saya bersyukur atas limpahan rahmat Allah. Kadang-kadang terasa malu pula atas nikmat yang begitu banyak tetapi sedikit sekali disyukuri, malahan sering berkeluh kesah serta merungut bila ditimpa musibah.

“Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir, kecuali orang-orang yang mengerjakan shalat, yang mereka itu tetap mengerjakan shalatnya...“ (Surah Al-Ma’arij: Ayat 19-23)

“...(yaitu) orang-orang yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, orang-orang yang sabar terhadap apa yang menimpa mereka, orang-orang yang mendirikan sembahyang dan orang-orang yang menafkahkan sebagian dari apa yang telah Kami rezkikan kepada mereka.“ (Surah Al-Hajj: Ayat 35)



Kesabaran menghadapi perkara yang disukai.

Tidak semua perkara yang kita sukai mendatangkan kebaikan pada kita. Kemewahan, kesihatan, kedudukan yang kita senangi jika kita tidak sabar mengahadapinya, boleh menghumban manusia ke lembah kelalaian dan kekufuran. Teladan dari kesombongan Firaun dan Haman sudah cukup membuktikan bahawa manusia yang tidak sabar dalam menghadapi kesenangan akhirnya terjerumus ke lembah kehinaan.

Hukamak berkata: “Jika kamu tidak bersabar dengan apa yang kamu sukai, bagaimana kamu boleh bersabar dengan apa yang tidak kamu sukai.“





Kesabaran dalam berjuang / berjihad.

Sabar serta keteguhan hati perlu dalam berdakwah, menuntut ilmu dan meninggikan syiar Islam. Dalam perjuangan, pasti kita akan menempuhi pelbagai bentuk ujian untuk mencapai apa yang dicita-citakan kerana jalan berjuang itu pasti penuh dengan segala bentuk mehnah. Tanpa kesabaran, ada yang akan gugur di pertengahan jalan sebelum misi perjuangan tercapai.

“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu (melakukan taat dan menghadapi musibat), teguhkanlah kesabaran kamu, tetapkanlah kewaspadaan serta siap siaga dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung (merebut syurga dan bebas dari neraka).“ (Surah Ali Imran: Ayat 200).

“Hai orang-orang yang beriman jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.“ (Surah Al-Baqarah: Ayat 155





Renungilah kata-kata Saiyidina Ali Abu Talib k.a.w sebagai motivasi memupuk kesabaran:
“Jika engkau bersabar, takdir itu berlaku juga ke atas dirimu, tetapi engkau dikurniakan ganjaran pahala. Jika engkau tidak sabar pun, takdir tetap berlaku juga ke atas dirimu dan engkau berdosa. “


Bersabarlah, kerana kesabaran itu mendatangkan kemanisan dan membuat hatimu lapang.
Bersabarlah, kerana hanya dengan sabar kau dapat dekat kepada Tuhanmu.
Bersabarlah, kerana hanya dengan kesabaran dapat tercapai citamu dan tertunai hajatmu.


Tuhan, betapa kerap aku melanggar perintah-Mu kerana ketidaksabaranku, tetapi Kau tetap bersabar dengan sebesar-besar Kesabaran-Mu. Ya Allah, janganlah Kau simpan kemurkaan-Mu untuk Kau seksa aku di akhirat kelak, tetapi kurniakanlah ampunan-Mu padaku. Ya Allah berilah hamba kekuatan menyusuri kesabaran kekasih-Mu Muhammad s.a.w agar dapat berdiri kukuh dalam perjuanganku.

Tuesday, March 03, 2009

I WONDER....

A nice poem to share... Allahumma solli ala sayyidina Muhammad...

By: Anonymous



I wonder...

If the Prophet Muhammad visited you,
Just for a day or two;
If he came unexpectedly
I wonder what you'd do.

Oh! I know you'd give your nicest room
To such an honored guest;
And all the food you'd serve to him
Would be the very best;

And you would keep assuring him,
You're glad to have him there;
Your hospitality would be beyond belief
And service beyond compare.

But... when you saw him coming,
Would you meet him at the door
With arms outstretched in welcome
To your honoured visitor?

Or... would you have to change your
Clothes before you let him in?
Or hide some magazines and put
The Quran where they had been?

Would you still watch movies
On your trusty TV set?
Or would you rush to switch it off
Before he gets upset?

Would you turn off the radio
And hope he hadn't heard?
And wish you hadn't uttered
That last loud nasty word?

Would you hide you worldly music
And instead take Islamic books out?
Could you let him walk right in,
Or would you rush about?

And, I wonder... if the Prophet spent
A day or two with you,
Would you go right on doing the things
That you always do?

Would you go right on saying the things
You always used to say?
Would life for you continue
As it does from day to day?

Would your family conversation
Keep its usual pace?
Or would you find it hard each meal
To say a table grace?

Would you keep up each and every
Prayer, forcing back a frown?
And would you always jump up early
For every prayer at dawn?

Would you sing the songs you always do
And read the books you read?
And let him know things on which
Your mind and spirit feed?

Would you take the Prophet with you
Everywhere you normally go?
Or would you , maybe, change your plan
Just for a day or so?

Would you be glad to have him meet
Your very closest friends?
Or would you hope they'd stay away
Until his visit ends?

Would you be glad to have him stay
Forever on and on?
Or would you sigh with great relief
When he at last was gone?

It might be interesting to know
The things you would do
If the Prophet Muhammad, in person,
Came to spend some time with you.

Saturday, March 14, 2009

Selamat Jalan Nurul...

Dedikasi buat sahabat ku, Nurul Shahida Shahidan, yang telah terbang ke bumi UK hari ini demi menemani perjuangan suami tercinta. Semoga rahmat-Nya melimpahimu walau di mana berada...



Takdir Penentu

Dengar dan tonton di sini

Dikau ...membuat hidupku ceria
Dengan senyummu ku memuja kebesaran
Tuhan Yang Maha Esa

Bahagia..ku rasa tika bersamamu
Tiada apa yang dapat digambarkan
Membawa sinar baru

Janjimu kepadaku
Sentiasa disisiku selalu
Menempuhi segalanya
Namun kini, kau tiada lagi
Mungkin kita kan bertemu
Takdir penentu

Namun...kan ku teruskan hidup ini
Kan ku buktikan segala cita dan janji
Suatu hari nanti

Sukar untuk kutemui lagi
Insan mulia yang sejati
Suka dan duka bersama kita lalui

Namunku kan terus
Cita kita janji kita
Walau kau tiada di sisiku lagi
Menempuhi segalanya
Kan ku teruskan jua
Mungkin kita kan bertemu takdir penentu

Tuesday, March 10, 2009

Sabar Jak Lah....

“Sabar Kak, sabar ya sebahagian dari Sabariah...“ kata saya bergurau sambil memujuk teman sekerja yang sedang marah dan geram. Dia ketawa dan geramnya reda dengan kata-kata saya.

Pernah suatu hari, seorang pesakit yang telah diminta untuk menjalani rawatan lanjutan di Hospital Umum Kuching untuk mengenalpasti punca penyakitnya tetapi tidak menghadiri temujanji akhirnya datang dengan komplikasi. Teman saya yang merawat pesakit berkata, “Kamek nak marah juak tek, tapi bila nangga mukanya, pakaian lakinya macam orang susah, kamek pun…..sabar...“ teman saya berkata sambil mengurut dada nya.

Sejak dua tiga minggu kebelakangan ini, ungkapan paling popular di kalangan saya dan rakan-rakan di Jabatan Pesakit Luar ialah “berlapang dada“. Sejak saya mula menyebut ungkapan tersebut, penggunaan nya diaplikasikan dengan baik oleh teman-teman. Bila ada sahaja karenah pesakit atau teman sekerja yang menguji, pasti disambung ungkapan, “Sikhal..berlapang dada jak lah.”

Menurut Kamus Dewan, sabar bermaksud kita betah menahan penderitaan (kesakitan, kesusahan dan lain-lain), tidak lekas marah atau putus asa, tidak terburu-buru serta tenang.


Bait-bait indah dalam lirik lagu Sifat Mahmudah nyanyian Hijjaz ini juga boleh menggambarkan maksud sabar: “ Redha sifat hati yang suci, ujian yang tiba rasa gembira, atau tiada apa terasa, kerana menerima anugerah Tuhannya. Sifat sabar sedikit berbeza, ujian yang menimpa sakit dirasa, tapi dapat ditahan perasaannya, hanya bermain di dalam sahaja, di luar tidak nampak terang nyata.“


Sabar amat mudah dilafaz, namun payah dilaksana. Orang yang marah bisa saja mengucapkan, “Sabar je lah..” atau “Sabar jak lah..“ atau “Aku tengah bersabar lah ni!” tetapi hakikatnya ujian tidak diterima dengan hati yang ikhlas dan lapang.



Dalam Islam terdapat beberapa tahap kesabaran:



Kesabaran dalam melaksanakan suruhan Allah.

Amalan yang diperintahkan Allah sering bertentangan dengan hawa nafsu manusia yang sentiasa mengajak kepada kejahatan. Kerana itulah Allah menjanjikan ganjaran pahala bagi mereka yang sabar dalam melaksanakan perintah Allah. Sabar dalam ibadah termasuk ikhlas, istiqomah dalam melaksanakan suruhan Allah.

“Dan orang-orang yang sabar karena mencari keridhaan Tuhannya, mendirikan shalat, dan menafkahkan sebagian rezki yang Kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik).” (Surah Ar-Ra’d: Ayat 22)






Kesabaran meninggalkan kemaksiatan.

Sabar ini termasuk keteguhan dalam melawan bisikan hawa nafsu serta hasutan syaitan.

“…….. karena sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah Yusuf: Ayat 53)






Kesabaran terhadap perkara yang tidak disukai.


Ini termasuk bersabar dengan musibah dalam bentuk penyakit, bencana alam serta bersabar dengan karenah manusia yang pelbagai.

Apabila saya memerhatikan pesakit-pesakit yang menghidap End-stage Kidney Disease, saya melihat satu contoh kesabaran yang tidak pernah saya miliki. Kagum saya dengan semangat mereka. Mereka perlu menjalani rawatan dialisis tiga kali seminggu untuk meneruskan kehidupan. Terpaksa menelan ubat setiap hari dan berpantang dari segi makanan dan minuman. Ada yang tinggal jauh dari hospital, memakan masa 2 jam perjalanan lantas memilih untuk tinggal di rumah pelawat hospital bagi mengurangkan kos pengangkutan. Bayangkan mereka terpaksa tinggal dalam keadaan serba kekurangan tanpa kelengkapan mencukupi dan berjauhan pula dari keluarga. Ini demi memastikan kelangsungan hidup kerana tertinggal saja satu sesi dialisis, nyawa boleh melayang. Alangkah besarnya kesabaran mereka!

Melihatkan kesusahan dan kesabaran mereka, membuatkan saya bersyukur atas limpahan rahmat Allah. Kadang-kadang terasa malu pula atas nikmat yang begitu banyak tetapi sedikit sekali disyukuri, malahan sering berkeluh kesah serta merungut bila ditimpa musibah.

“Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir, kecuali orang-orang yang mengerjakan shalat, yang mereka itu tetap mengerjakan shalatnya...“ (Surah Al-Ma’arij: Ayat 19-23)

“...(yaitu) orang-orang yang apabila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, orang-orang yang sabar terhadap apa yang menimpa mereka, orang-orang yang mendirikan sembahyang dan orang-orang yang menafkahkan sebagian dari apa yang telah Kami rezkikan kepada mereka.“ (Surah Al-Hajj: Ayat 35)



Kesabaran menghadapi perkara yang disukai.

Tidak semua perkara yang kita sukai mendatangkan kebaikan pada kita. Kemewahan, kesihatan, kedudukan yang kita senangi jika kita tidak sabar mengahadapinya, boleh menghumban manusia ke lembah kelalaian dan kekufuran. Teladan dari kesombongan Firaun dan Haman sudah cukup membuktikan bahawa manusia yang tidak sabar dalam menghadapi kesenangan akhirnya terjerumus ke lembah kehinaan.

Hukamak berkata: “Jika kamu tidak bersabar dengan apa yang kamu sukai, bagaimana kamu boleh bersabar dengan apa yang tidak kamu sukai.“





Kesabaran dalam berjuang / berjihad.

Sabar serta keteguhan hati perlu dalam berdakwah, menuntut ilmu dan meninggikan syiar Islam. Dalam perjuangan, pasti kita akan menempuhi pelbagai bentuk ujian untuk mencapai apa yang dicita-citakan kerana jalan berjuang itu pasti penuh dengan segala bentuk mehnah. Tanpa kesabaran, ada yang akan gugur di pertengahan jalan sebelum misi perjuangan tercapai.

“Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu (melakukan taat dan menghadapi musibat), teguhkanlah kesabaran kamu, tetapkanlah kewaspadaan serta siap siaga dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung (merebut syurga dan bebas dari neraka).“ (Surah Ali Imran: Ayat 200).

“Hai orang-orang yang beriman jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.“ (Surah Al-Baqarah: Ayat 155





Renungilah kata-kata Saiyidina Ali Abu Talib k.a.w sebagai motivasi memupuk kesabaran:
“Jika engkau bersabar, takdir itu berlaku juga ke atas dirimu, tetapi engkau dikurniakan ganjaran pahala. Jika engkau tidak sabar pun, takdir tetap berlaku juga ke atas dirimu dan engkau berdosa. “


Bersabarlah, kerana kesabaran itu mendatangkan kemanisan dan membuat hatimu lapang.
Bersabarlah, kerana hanya dengan sabar kau dapat dekat kepada Tuhanmu.
Bersabarlah, kerana hanya dengan kesabaran dapat tercapai citamu dan tertunai hajatmu.


Tuhan, betapa kerap aku melanggar perintah-Mu kerana ketidaksabaranku, tetapi Kau tetap bersabar dengan sebesar-besar Kesabaran-Mu. Ya Allah, janganlah Kau simpan kemurkaan-Mu untuk Kau seksa aku di akhirat kelak, tetapi kurniakanlah ampunan-Mu padaku. Ya Allah berilah hamba kekuatan menyusuri kesabaran kekasih-Mu Muhammad s.a.w agar dapat berdiri kukuh dalam perjuanganku.

Tuesday, March 03, 2009

I WONDER....

A nice poem to share... Allahumma solli ala sayyidina Muhammad...

By: Anonymous



I wonder...

If the Prophet Muhammad visited you,
Just for a day or two;
If he came unexpectedly
I wonder what you'd do.

Oh! I know you'd give your nicest room
To such an honored guest;
And all the food you'd serve to him
Would be the very best;

And you would keep assuring him,
You're glad to have him there;
Your hospitality would be beyond belief
And service beyond compare.

But... when you saw him coming,
Would you meet him at the door
With arms outstretched in welcome
To your honoured visitor?

Or... would you have to change your
Clothes before you let him in?
Or hide some magazines and put
The Quran where they had been?

Would you still watch movies
On your trusty TV set?
Or would you rush to switch it off
Before he gets upset?

Would you turn off the radio
And hope he hadn't heard?
And wish you hadn't uttered
That last loud nasty word?

Would you hide you worldly music
And instead take Islamic books out?
Could you let him walk right in,
Or would you rush about?

And, I wonder... if the Prophet spent
A day or two with you,
Would you go right on doing the things
That you always do?

Would you go right on saying the things
You always used to say?
Would life for you continue
As it does from day to day?

Would your family conversation
Keep its usual pace?
Or would you find it hard each meal
To say a table grace?

Would you keep up each and every
Prayer, forcing back a frown?
And would you always jump up early
For every prayer at dawn?

Would you sing the songs you always do
And read the books you read?
And let him know things on which
Your mind and spirit feed?

Would you take the Prophet with you
Everywhere you normally go?
Or would you , maybe, change your plan
Just for a day or so?

Would you be glad to have him meet
Your very closest friends?
Or would you hope they'd stay away
Until his visit ends?

Would you be glad to have him stay
Forever on and on?
Or would you sigh with great relief
When he at last was gone?

It might be interesting to know
The things you would do
If the Prophet Muhammad, in person,
Came to spend some time with you.